sierpnia 21, 2017

4 błędy, które robisz myśląc, że jesz zdrowo

Przychodzi taki czas w zdrowym stylu życia, kiedy nieświadomie popełniasz błędy, myśląc, że jesz zdrowo. Przecież to jest zdrowe! To jest fit jedzenie to musi być zdrowe! Powtarzasz sobie i innym jak mantrę. Wierzysz w to głęboko, tak jak ja kiedyś. Jednak czas, własne doświadczenie i wiedza rozmów z innymi osobami sprawdziły, czy rzeczywiście jem zdrowo. Co mi wyszło? Zgadnij. Opowiem Ci o 4 błędach, które łatwo popełnić, myśląc, że je się zdrowo. Jesteś gotów?



Jesz soję

Soja w 90% pochodzi z upraw modyfikowanych GMO, a sama jest niemal w całości przetworzona. Jest także pełna fitoestrogenów, które negatywnie odbijają się na pracy Twojej tarczycy. Soja jest dodawana niestety do kiełbasek, hamburgerów i jako wzmacniacz smaku. Dodatkowo łatwo się nabrać na soję, gdyż wiele produktów tylko ją przypomina. Mają pewną neurotoksynę, która daje nam złudzenie, że jemy soję, a w rzeczywistości to ścięte białko.

Nie wiem czy wiesz, ale to skąd pochodzi soja ma znaczenie. Jest ona z krajów Azji, a dokładniej z Indonezji i właśnie tamtejsi mieszkańcy dobrze trawią soję. My, Europejczycy, u których naturalnie nie rośnie soja, nie mamy dziedziczonych w genach mechanizmów, które pozwalają na to by trawić soję.


Ufasz produktom z mniejszą ilością tłuszczu 

Ostatnio zaskoczyło mnie, że wymyślono nawet bitą śmietanę w spray'u, która ma 33% mniej tłuszczu niż zwykła. Chwyt marketingowy? Pewnie! Prawda jest taka, że produkty odtłuszczone, light i z mniejszą ilością tłuszczu wcale nam nie służą. To tak, jakby krowie zamiast trawy dawać papier do jedzenia! :)

Takie produkty mają mniej składników odżywczych, są dodatkowo przetwarzane, a zamiast tego smak uzupełnia się cukrem albo rakotwórczym aspartamem. Tak, tak, ten mit o tłuszczu wymyślił koncern cukrowy, gdyż zauważył spadek sprzedaży, gdy ludzie zaczęli baczniej pilnować się temu co jedzą i wybierać zdrowe produkty. Unikali w ten sposób cukru.



Zapominasz o śniadaniach białkowo-tłuszczowych

Większość ludzi zjada słodkie śniadania. Kiedy spoglądam na Instagram w porze śniadaniowej to pełno tam jest śniadań właśnie słodkich. Prawdziwy wysyp! Najczęściej pełne są one węglowodanów i cukrów pochodzących z owoców. To jakieś syropy, tu masa owoców, tu jakiś naleśnik. O ile, sama czasem sobie serwuję takie śniadania to serwuję sobie także mniej popularne śniadania białkowo-tłuszczowe. Być może nie inspirują tak bardzo naszej kreatywności i nie dają wielkiego pola do popisu. Białko i tłuszcze są niezbędne naszemu organizmowi. Dzięki nim osiągasz uczucie sytości na bardzo długo.


 

Ograniczasz jajka

Nic mnie tak nie denerwuje, gdy słucham dietetyków, jak ograniczenia, ile jajek mamy jeść w tygodniu. Czyż to nie paranoja? Jedni mówili, że aż jedno, potem że nawet dwa, a za chwilę dopuszczali zawrotną ilość trzech w tygodniu, by znów wrócić do jednego. Kto choć raz zaczął na poważnie trenować siłowo, spotkał paru kulturystów, albo tak jak ja ma znajomych, którzy dbają o swoją sylwetkę i wiele ćwiczą, ten wie, że jajka są podstawą śniadań białkowo-tłuszczowych. Kulturyści jedzą jajecznicę nawet z 20 jajek.

Omlety, jajecznice, jajka sadzone, na miękko, pasty jajeczne, zapiekane szakszułki - sama je jem i jak zobaczysz mój Instagram to znajdziesz ich nawet mniej, niż jadam w rzeczywistości. Jajka mają w sobie witaminy, a żółtko jajka kurzego ma wszystkie niezbędne aminokwasy. Nie wierzcie w głupoty, o tym, że chodzi o cholesterol - to oparcie na niewłaściwych badaniach.


Zapraszam na mój Instagram
Podobno są tam piękne zdjęcia i cały profil jest taki... ładny.
Czy ja wiem? Sprawdź sam, bo nie jestem pewna czy te 1000 osób,
które mnie obserwują, mają rację :P


Inne wpisy, które Ci się mogą spodobać:

20 zdrowych produktów niezbędnych do zdrowego jedzenia
Jak najlepiej się odchudzać - zaskakujące wskazówki
Dobre sposoby na zakwasy, które musisz znać
5 ciekawostek, jak wybrać najlepsze i zdrowe fit jedzenie
Jak powstrzymać podjadanie słodyczy
Tabletki odchudzające, czy można bezpiecznie i zdrowo je brać i schudnąć? 

14 komentarzy:

  1. W weekendy zazwyczaj jem jajko sadzone na śniadanie, ale w tygodniu niestety nie :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Mój grzech, przeważnie jem słodkie śniadania. Zwyczajnie nie mogę się bez nich obyć. Mimo że jest to słodka owsianka, czy omlet... na słodko. Zacznę mieć to na uwadze.
    Zebrałaś świetne punkty!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Starałam się opowiedzieć o poważnych błędach w zdrowym odżywianiu, które często są bagatelizowane i niewiele osób o tym myśli :) Gorąco Ci polecam jajecznicę, omlety na słono, zapiekane jajka z warzywami. Da się, da się! :)

      Usuń
  3. Też słyszałam te głupoty o tym, że nie powinno się jeść dużo jajek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie ten błąd w odżywianiu jest na miarę głupot. W pełni się z Tobą zgadzam. Dla mnie niepoważne nawet naukowo są wszelkie limity i ograniczenia w jedzeniu jajek.

      Usuń
  4. Jajka jem i lubię tym bardziej że mam własne gdzie kurki jedzą dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie! Jaka pochodzące z domowego chowu są najlepsze z jajek. Na pewno nie zastąpią tych, hodowanych na paszy z licznymi dodatkami fitoestrogenów itd.

      Usuń
  5. jajka uwielbiam i to w różnych postaciach, natomiast nigdy nie kupuję "odchudzonych" wersji produktów :) całuski :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo słusznie. Tak trzymać! Cieszę się, że coraz mniej osób ufa odtłuszczonym produktom light.

      Usuń
  6. Z czterech wymienionych sytuacji tylko jedna ma u mnie miejsce, a mianowicie na śniadania jem często owoce:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda to przepysznie :D Dzięki wielkie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Na light produkty nacinałyśmy się nieraz parę lat temu ale wyszło nam już to z nawyku i nawet nie zwracamy na takie uwagi :D
    Wiadomo, że z soją przesadzać nie można tak samo jak z jajkami i wszelkimi innymi produktami a ostatnio nawet z chia :P Jednak wędzone tofu z lidla kochamy ponad wszystko ale jajeczka (najczęściej w formie szakszuki) jemy często na obiad :)
    Chcemy spróbować przekonać się do śniadań BT tak z ciekawości i zobaczyć jak nasz organizm na to zareaguje :) Ale muszą to być słodkie śniadania, bo po wytrawnych po prostu nie funkcjonujemy i tyle :P

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam ciepło!
Ness

TOP