lipca 28, 2017

Rzecz, która może Cię spotkać, jeśli nie zrobisz dnia przerwy od treningu

Przerwy od treningu są ważne, gdy trenujesz kilka razy w tygodniu. Znam takich, którzy trenują codziennie po parę godzin i takich, którzy trenują trzy dni z rzędu. Co ich łączy? Brak odpoczynku. Jeśli nie zrobić się dnia przerwy od treningu na regenerację Twój organizm może się zbuntować. Jak to zrobi? Poznaj rzec, która może Ci się przytrafić, jeśli nie zrobisz dnia przerwy między treningami.



Czy potrzebujesz zrobić dzień przerwy od treningów?

Jeśli jesteś osobą, która ćwiczy parę dni pod rząd, lubisz codziennie intensywnie trenować to może Cię spotkać syndrom przetrenowania. Niedawno pisałam o tym w 6 oznakach przetrenowania i zmęczenia fitnessem. Naprawdę polecam Wam trenować w trybie 3 dniowym, gdzie 2 dni z rzędu trenujesz, a na 3 dzień odpoczywasz. Mam nadzieję, że znasz już Czy warto ćwiczyć 3 dni z rzędu? Jeśli nie, to koniecznie, polecam! W ten ostatni dzień możesz ewentualnie poćwiczyć jogę, porozciągać się albo zrobić lekki trening cardio, przejechać się niedaleko rowerem, wybrać na spacer lub na odprężające i relaksujące pływanie. Basen z bąbelkami, jacuzzi, sauna... czemu nie? ;)



Czy dopadł Cię syndrom przetrenowania?

Sprawdź i przeczytaj oznaki, które wskazywać mogą na przetrenowanie i zmęczenie fitnessem. Dodatkowo, u osób, które robią to przewlekle, czyli po prostu nałogowo nie znają umiaru może się to objawiać szerzej i powodować większe oznaki.

Wzrost hormonów stresu

Umówmy się, nikt nie lubi trenować pod presją. Kiedy Twoje ciało codziennie bombardowane jest treningami, marzy o tym, żeby wrócić do stanu, kiedy miało sadełko na brzuszku. "Oj, tak, to były dobre czasy, bo przecież nic mu nie brakowało - jedzonka pod dostatkiem, cudnie!" Zamiast tego, Ty codziennie serwujesz sobie intensywne treningi i wiecznie swój organizm poganiasz. To powoduje, że zbyt często jesteś w sytuacji mobilizacji, skupienia, wysiłku. Niestety Twój organizm wtedy wytwarza zbyt wiele hormonów stresów, w tym kortyzolu. To negatywnie odbija się na Twoje poczucie wypoczęcia, spokoju, szczęścia, a nawet podatności na choroby.

Tracisz masę mięśniową

Twoje mięśnie uczą się wytrwać i dostosowują się do długotrwałego wysiłku. Dlatego, gdy porównasz biegaczy, którzy biegają sprinty z tymi od długich dystansów zobaczysz, że sprinterzy mają wielkie mięśnie budzące respekt, a ci drudzy - szczupłe mięśnie. To naturalna kolej rzeczy - mięśnie uszkadzają się zamiast budować, gdy stawiasz im zbyt wysokie wyzwania. Stracisz w ten sposób masę mięśni.



Spadki glikogenu

W Twoim ciele za poziom cukru we krwi  znacznej części odpowiada glikogen. Znasz już pewnie insulinę, to ona wkracza do akcji, kiedy jesz jedzenie i w Twojej krwi krąży glukoza. Dzięki temu glukoza, czyli cukier trafia do wątroby i tam łączy się w pary oraz większe łańcuchy. Tworzy w ten sposób glikogen. Tam, w wątrobie, w świetnym doborowym towarzystwie cukier w postaci glikogenu czeka na moment, kiedy biegając, ćwicząc lub intensywnie podnosząc ciężary będziesz jego potrzebować.

Kiedy zbyt intensywnie trenujesz dzień w dzień pojawić się mogą niedobory i spadki glikogenu, czyli moment, w którym będzie potrzeba cukru, a nie będzie on uwolniony. Po prostu będzie za mało. Przez to możesz odczuwać spadki energii, obniżoną motywację podczas powtórzeń i brak sił na wykonanie kolejnych ćwiczeń. Po prostu Twój organizm mówi, jedno wielkie "NIE!".


Mocne uderzenia serca

Twoje serce podczas intensywnych treningów w efekcie często funkcjonuje w czasie wysokiego tętna. Bije mocno i szybko, jakby spieszyło się na odjeżdżający autobus. Gdybyś miał codziennie po 10 razy spieszyć się na autobus, też w końcu miałbyś tego dość. Tak też dzieje się z Twoim sercem. Serce któremu nie dajesz odpoczynku (i może co gorsza, niewłaściwie oddychasz i nie dbasz o nie poprzez zdrowe odżywianie) bije często jak szalone, kiedy wcale nie musi. W ten sposób możesz mieć nadciśnienie lub uczucie uderzeń nieznośnego uderzenia w serce.




Złe samopoczucie

W przypadku syndromu przetrenowania całkiem możliwe jest, że czujesz się okropnie. Masz złe samopoczucie, bałagan w głowie. Nic więc dziwnego, że czujesz się rozdrażniony, a wielu zadaniom intelektualnym po prostu nie potrafisz oddać się w pełni. Nie słuchasz swojego organizmu, który w ten sposób chce Ci powiedzieć: "sorry, stary, to już za wiele", no chyba że jesteś kobietą to powie Ci: "kochana, nie przeginaj" :)


A Tobie, co mówi Twój organizm? :) 



Mam też konto na Facebooku. Sprawdzam, czy Ty nie umarłaś i też masz. Masz? To zalajkuj mój blog. 

42 komentarze:

  1. U nas co trzeci dzień wpada rollowanie i samopoczucie lepsze i mięśnie na tym zyskają :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To świetnie! :) Czyli ćwiczycie w systemie 2+1, gdzie trzeci to odpoczynek albo relaks :)

      Usuń
    2. Tak, mniej więcej tak to wychodzi :) W tym zawsze niedziela musi być wolna dla odwiedzenia rodziny ;)

      Usuń
    3. Dawniej też próbowałam ćwiczyć w niedzielę, ale... z podobnych powodów nigdy mi nie wychodziło :P

      Usuń
  2. Dobrze wiedzieć, że jest coś takiego jak syndrom przetrenowania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, warto znać obydwie granice - zarówno stronić od lenistwa, jak i od przetrenowania.

      Usuń
  3. U mnie najgorsze jest to, że po dniu przerwy już ciężko mi wrócić do treningu :o

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to ciekawe, że trudno Ci wrócić. Sama zazwyczaj mam zdwojone siły i przypływ energii ;D

      Usuń
  4. sandruniaxoxo28 lipca 2017 21:16

    O jacie, żebym jeszcze tak często trenowała, a ja tylko ledwie dwa, trzy razy w tygodniu ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jednak warto wiedzieć. Nigdy nie wiesz, kiedy przyda Ci się ta wiedza o syndromie przetrenowania i zmęczeniu ćwiczeniami. Może kiedyś uda Ci się komuś w ten sposób pomóc.

      Usuń
  5. Ja ćwicze góra 3 dni pod rząd i jest ok ;) zazwyczaj ćwiczę na siłowni inne partie ciała ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak ćwiczysz 3 dnia? :) Duże partie ciała?

      Usuń
  6. Nawet o tym nie wiedziałam. Czasami ćwiczyłam, żeby nie stracić formy, mimo że nie miałam siły, a to być może organizm domagał się przerwy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A widzisz, czasem warto wsłuchiwać się w swój organizm. Jednak nie byłoby tego, gdybyśmy wraz z treningami nie pogłębiali też swojej wiedzy. :)

      Usuń
  7. Mnie czasami to dopada. Może to dlatego że ćwiczę zrywami. Nie potrafię za bardzo zmotywowac się, żebym ćwiczyła w odstępach czasu, choć kiedyś udawało mi się ćwiczyć właśnie dwa dni plus jeden na regenerację.

    Pozdrawiam, Tak Po Prostu BLOG :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie w sporcie trudno o systematyczność i stałość w odbywaniu treningów. Nie jest to dane wszystkim, a jednak bardzo ważne. Dopiero, gdy systematycznie wyrabiamy nawyki możemy sięgać po formę godną mistrzów, maratończyków, zawodowców. :)

      Usuń
  8. Mam tak z treningami, że nawet jak ćwiczę drugi dzień pod rząd to już czuję się zmęczona. Jakby już drugiego dnia dopadał mnie syndrom przetrenowania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A przyglądałaś się swoim treningom i temu co jesz przed treningiem oraz w ciągu dnia? Być może, że to jedzenie nieodpowiednie albo błędy w ułożonym planie treningu fitness.

      Usuń
  9. Ja od dawna mam pierwszy weekend wolny, bo właśnie poczułam, że jestem przemęcza, potrzebna jest mi regeneracja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, regeneracja jest bardzo ważna. Dni wolne od treningu są bardzo ważne, a często nie doceniane.

      Usuń
  10. Lovely post dear ♥
    I'm following you #266, would you like to follow me back, I would be glad? :)
    My BLOG: www.limitededitionlady.com
    New post: http://limitededitionlady.blogspot.rs/2017/07/idealna-paleta-senki-za-leto-aura.html

    OdpowiedzUsuń
  11. Pamiętam jak chodziłam na zajęcia fitness codziennie lub co drugi dzień.. wpadłam w rytm, że ciężko było mi omijać zajęcia, ale teraz od dłuższego czasu nie chodzę i nie mogę na nowo się zmobilizowac.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ten rytm jest bardzo ważny. Też ostatnio zbyt często zdarza mi się wypadać z rytmu i wtedy zdarzają mi się niekontrolowane dni wolne od treningu.

      Usuń
  12. Dobrze, że wspomniałaś o spadku masy mięśniowej, bo mi zależy na jej odbudowie, a niestety często przesadzam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, właśnie. Często kompletnie o tyk nie myślimy trenując zawzięcie. Wydaje nam się, że wciąż budujemy mięśnie i nie jesteśmy w stanie ich zniszczyć. A właśnie tak się dzieje, gdy za dużo ćwiczymy :)

      Usuń
  13. Na pewno przerwa nie jest zła, ja jak czuje, że mnie choroba dopada to robie sobie wolne od ćwiczeń :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podczas choroby, moim zdaniem, to w ogóle ćwiczenia nie mają sensu. Organizm i tak jest osłabiony, a my fitnessem jeszcze bardziej go obciążamy.

      Usuń
  14. Amazing! Have a great new week.

    Bloglovin
    STYLEFORMANKIND.COM

    OdpowiedzUsuń
  15. A ja właśnie próbuję się zmobilizować do działania...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to właśnie często bywa :) Zaglądaj do mnie częściej, a będzie Ci łatwiej się zmobilizować ;) Trzymam za Ciebie kciuki!

      Usuń
  16. Aż tyle zagrożeń no nie wiem czy jednak chce zacząć ćwiczyć, nie no dobra za leniwa jestem jednak. >.<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hihi^^ to cię czeka jedynie jak przeholujesz z ćwiczeniami fitness ;) Sporkojnje, na początku Twojej drogi raczej Ci nie grozi ;P

      Usuń
  17. jesienią wracam na siłownię ale wszystko z umiarem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że z umiarem i nie popadając w skrajności :) Ćwiczenia fitness są cudowną przygodą i dają wiele dobrego, ale w rozsądny i kontrolowany sposób :) Też ostatnio zaczęłam myśleć o powrocie na siłkę, jednak raczej tą domową. Muszę jednak poczekać na zakończenie remontu :)

      Usuń
  18. Super post:) Na pewno bardzo przydatny dla osób trenujących:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje. Wspaniale, że doceniłaś walory mojego wpisu ;)

      Usuń
  19. Musze powrócić do ćwiczeń, niestety o przetrenowanie łatwo, ja chodziłam na ćwiczenie 2 do 3 razy w tygodniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak dawniej chodziłam przez długi czas i powiem Ci, że to zdrowe podejście. Wielu tak właśnie zaleca, 3 razy w tygodniu. Do tego jakaś swobodna aktywność i powinno być super :) Dbaj o regenerację, dobre odżywianie, nawodnienie i speawdź witaminy i minerały w swoim organiźmie :)

      Usuń
  20. Mądry tekst. Nie należy wykonywać treningów każdego dnia. Można je na przykład zastępować dłuższym spacerem lub nawet całkiem poleniuchować ;)

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam ciepło!
Ness

TOP