lipca 26, 2017

Jak zmniejszyć ilość cukru w swoim jedzeniu

Każdy pragnie żyć długo i szczęśliwie. Czasem szczęściem jest dla nas cukier, ale często to właśnie cukier przeszkadza osiągnąć nam wybraną wagę lub osiągnąć sukces w zdrowym odżywianiu. Obniżamy więc cukier w diecie. Przed Tobą 9 wskazówek, jak zmniejszyć ilość cukru w swoim jedzeniu. Dowiesz się, co Ci pomoże, jak to zrobić, aby jeść mniej cukru. Podrzucę Ci też sposób, jak znieść uczucie braku cukru i zapobiec potrzebie dodawania kolejnych łyżeczek cukru.



Zrób to samodzielnie

Przygotuj i gotuj jedzenie samodzielnie, zamiast je kupować. Z pewnością dodasz mniej cukru nawet na własne wyczucie. Jeśli chcesz radykalnie podejść do sprawy w ogóle zmniejsz ilość cukru, lub gotuj i piecz bez dodatku cukru. Jeśli dżem, to zrób swój, a przy tym nie dodawaj cukru.

Omijaj jedzenie light

Nikt tak na prawdę nie wie, albo tylko parę osób ma świadomość, że zamiast tłuszczu do produktów light dodaje się więcej cukru. Jakoś przecież konsumentom musi smakować. Walory smakowe muszą przecież być wciąż takie same, aby produkt dobrze się sprzedał. Dlatego, aby dać nam złudzenie cudownego smaku i zdrowia, wraz z serkami, mlekiem, jogurtami light zjadamy mnóstwo cukru.

Ostrożnie zamień cukier na inny

Często rzucamy się w wir zdrowych zamienników bez opamiętania. "Przecież stewia jest zdrowa", "Och, to przecież zdrowy miód!". A przecież wszystko w nadmiarze szkodzi. Jeśli zamiast białego cukru stosujesz inny to pamiętaj, żeby z nim też nie przesadzać. Kontroluj ilość łyżeczek. Z miodem czyń podobnie. Zawsze są to tak czy inaczej węglowodany.

Wybieraj owoce o mniejszej ilości cukru

Takimi owocami na pewno są maliny, truskawki, jeżyny, jagody i borówki. Dzięki nim dostarczysz sobie energię, ale nie tak wiele cukru. W dodatku kwaśny smak często obniża naszą chęć na dalsze jedzenie, dzięki czemu nie zjesz owoców aż tyle. Pamiętaj tylko, żeby zjeść wyznaczoną i przygotowaną ilość owoców w misce. Tak, aby nie jeść prosto z koszyczka z kilogramem truskawek ;)



Dodaj cynamon

Ta przyprawa nie tylko podkręca metabolizm, ale pozwala szybciej osiągnąć uczucie sytości. Dzięki czemu unikniesz dodawania cukru. Łatwiej jest też znieść nisko słodkie śniadanie, w którym jest cynamon. Podobnie jest z wanilią.

Postaraj się nie słodzić herbaty

Pomocne w odzwyczajeniu się od słodkiego smaku herbaty i kawy był wyjazd w góry. Pojechałam na obóz taneczny w góry i wtedy tak na prawdę się odzwyczaiłam. Na szczycie góry, w schronisku nie mieliśmy cukru, bo każdy z nas zapomniał go kupić i zabrać ze sobą. Dlatego herbaty i kawy w ogóle nie słodziliśmy. Od tego czasu, czyli od trzech lat nie słodzę wcale. Ponoć w górach zmysły smaku się przytępiają i ludzie potrafią stosować więcej cukru, więcej soli i... wypijają też więcej alkoholu. Ja jednak zauważyłam u siebie coś odwrotnego.

Nie rzucaj się na syropy

Moim zdaniem, znając już syrop glukozowo-fruktozowy, o którym szkodliwym wpływie pisałam tutaj, syropy bardzo niekorzystnie potrafią na nas działać. To taki kilogram cukru w pigułce. Syropy są bardzo słodkie. W małej ilości są już dużo słodsze niż łyżka cukru. W dodatku są takie pyszne! Dużo lepsze niż łyżka cukru prosto z cukiernicy. Łatwo więc z nimi przesadzić. Zależy o jakim syropie mówimy, ale jeśli na prawdę zależy Ci na zmniejszeniu ilości cukru w swoim jedzeniu, to lepiej z nich zrezygnuj.



Szukaj w sklepie niesłodzonych produktów

Często można znaleźć produkty zupełnie pozbawione cukru. Przykładowo soki czy żurawinę. Okazuje się, że żurawina jest w większości słodzona cukrem. Szukaj takiej, która nie jest dosładzana. Ma ona jednak zupełnie inny smak.

Nie dosładzaj koktajli i owoców

Zależy Ci, aby zmniejszyć ilość cukru w jedzeniu, więc nie dodawaj cukru do owocowych dań. One i tak mają w sobie sporo cukru, którym jest fruktoza. Jeśli przygotowujesz sobie nawet koktajl spróbuj najpierw bez cukru. Ewentualnie dodaj łyżeczkę miodu lub kawałek słodkiego owocu. Zneutralizujesz w ten sposób cierpki smak niektórych owoców.


Ciekawa jestem, co Tobie pomaga obniżyć ilość zjadanego cukru Twoim stylu odżywiania? Jakie masz sposoby i czy odnosisz w tym sukces?


Jeśli jeszcze mnie nie obserwujesz na Facebooku to koniecznie polub tutaj!


Może spodobają Ci się inne moje wpisy:

Najlepsze rady, jak powstrzymać podjadanie słodyczy
Jak gotować warzywa, aby były najbardziej zdrowe
7 mitów o fitnessie i odchudzaniu, w które lepiej przestań wierzyć
Fit sposoby na wzdęcia 
6 oznak przetrenowania i zmęczenia fitnessem
Trening na trampolinach - poznaj jumping frog 

29 komentarzy:

  1. Ja nie używam cukru a słodycze które robię dosładzam liściami stewi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. jak widzę takie pączki to aż mi ślinka cieknie :)
    Ja staram sie nie jeść słodyczy i jakoś mnie nie ciągnie ale herbata musi być słodka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak myślałam, że te pączki będą Wam przywodziły na myśl słodkie skojarzenia :) Dla mnie pączki to szczyt szczytu słodkości. ;)

      Usuń
  3. Przydałoby mi się wyeliminować cukier i pozbyć się nawyku jedzenia słodyczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To w takim razie polecam Ci wpis o tym, jak powstrzymać podjadanie słodyczy, który znajdziesz http://www.infitness.pl/2017/03/jak-powstrzymac-podjadanie-slodyczy.html

      Usuń
  4. Oj ja cały czas się staram go ograniczyć. Eh ciężko jest. Ale niektóre Twoje rady są proste i chętnie je wypróbuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuchaj, jeśli tylko masz ochotę spróbować i się tego trzymać to na pewno nie pożałujesz i odniesiesz sukces w ograniczeniu cukru. ;)

      Usuń
  5. Nietuzinkowy znalazłaś pomysł na wpis. Nigdzie jeszcze takiego nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi to czytać. Staram się pisać za każdym razem coś ciekawego i interesującego ;)

      Usuń
  6. Nigdy nie słodzę herbat i kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobrze. Szkoda tylko, że cukier obecny jest nie tylko w tym, wrzucanym do herbaty czy kawy.

      Usuń
  7. Ja staram się unikać cukrów, nie słodzę herbaty, koktajli nie dosładzam... Ale moją zmorą i tak są słodycze :/ Ciężko mi z nich zrezygnować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, w słodyczach jest najwięcej cukru. :)

      Usuń
  8. ja niestety mam bardzo dużą słabość do wszelkich słodkości, ale pomaga mi chrom, zmniejsza tą ochotę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To super, że w ten sposób radzisz sobie z podjadaniem słodyczy

      Usuń
  9. Nie wiedziałam, że produkty light są takie oszukańcze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uuu i to jak! :) Specjalnie pozbawiane są składników odżywczych, króre są zdrowe dla naszego organizmu a zamiast tego często jest szkodliwy, bo rakotwórczy, aspartam.

      Usuń
  10. Ja staram się właśnie ograniczać cukier, a najlepiej w ogóle z niego rezygnować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wspaniale :) Trzymam kciuki, żeby zmniejszanie cukru w diecie szło Ci coraz lepiej ;)

      Usuń
  11. Bardzo dobre rady :) ja nie używam cukru, czasem dodaje miód/banany do swoich fit wypieków :) Owoce też jem, ale z umiarem. Nie wyobrażam sobie porannej kawy bez cynamonu :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, cieszę się, że moje rady są przydatne :0 Cynamon do kawy? Patrz, zapomniałam o tym połączeniu. Muszę koniecznie pamiętać, gdy następnym razem będę robiła kawę :)

      Usuń
  12. sandruniaxoxo27 lipca 2017 22:03

    Pokazujesz nam takie pączki i my mamy o cukrze zapomnieć? Hah, przecież na samą myśl przychodzi mi do głowy sam cukier. ;D no, spoko, apetyczne widoki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, głodnemu chleb na myśli. Te zdjęcia to od razu taki test, by sprawdzić czy jesz dużo cukru czy mało i czy łatwo Ci jest się pozbyć cukru z diety, czy jednak z pączków i słodyczy nie potrafiłbyś zrezygnować.

      Usuń
  13. Ja ograniczyłam się do słodzenia herbaty (a jestem herbatoholiczką więc dawka cukru w ŁYCHACH a nie łyżeczkach nie była niczym dobrym) bo sumując ilość herbat jakie piłam to naprawdę wyszedłby kubek samego cukru. Uwielbiam zieloną herbatę. Cynamon do owsianek i nie tylko to też strzał w 10 ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uwielbiam zieloną herbatę i właśnie, jak sobie podsumuję, ile kubków dziennie wypijam to widzę oszczędność na cukrze, który... wyciągam jedynie dla gości :)

      Usuń
  14. Zdecydowanie da się żyć bez białego cukru. Ba! Nawet to życie jest przyjemniejsze, bo człowiek w końcu zaczyna odróżniać smaki :D A jak się codziennie bombarduje nasze kubki smakowe porządną dawką cukru i soli to potem nic dziwnego, że innych smaków się nie czuje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie! Cieszę się, że jesteście tego zdania i udowadniacie, że eliminacja cukru z diety jest możliwa i przyjemna. Są łatwe sposoby, by to zrobić i skutecznie zmniejszyć ilość cukru w jedzeniu. :) Dokładnie tak jak mówicie, to kwestia przyzwyczajenia - jeśli przetworzone jedzenie i fast foody przyzwyczaiły nas do dużej ilości cukru to potem niewiele rzeczy bez cukru nam smakuje.

      Usuń
  15. Super blog. Cukier niestety to jest biała śmierć. Uzależnia jak szalony, dlatego warto starać się go ograniczyć. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam ciepło!
Ness

TOP