października 10, 2016

Jak gotować warzywa, aby były najbardziej zdrowe?

Parę porad, jak gotować warzywa, by miały w sobie jak najwięcej witamin i odżywczych składników, kiedy po gotowaniu wykładamy je na talerz. Dowiesz się, jak zachować wartości odżywcze, świeżość, aby dały Ci najwięcej siły do treningów. Niech warzywa będą Twoją przyjemnością i przygodą w byciu fit. Każdemu te wskazówki się przydadzą - tym, którzy dopiero zaczynają ze zdrowym stylem życia, tym którzy już od dawna są fit i tym, którzy dopiero próbują swoich sił w zdrowej kuchni. 


Staraj się nie rozgotowywać warzyw, gdyż utracą swoje cenne witaminy.  W czasie gotowania z warzyw substancje odżywcze przechodzą do wody. Warto gotować w miarę krótko.

Jeśli chcesz się ogrzać, wykorzystaj ogrzewającą moc warzyw. Jak to zrobić? Należy wtedy gotować dłużej na małym ogniu.

Warto gotować warzywa w całości, nieobrane ze skórki. Dla mnie to dość rewolucyjna wskazówka, ale ma swoje logiczne uzasadnienie. Jak wielu z nas wie, najwięcej wartości odżywczych i witamin znajduje się pod skórką. Oczywiście trudno zastosować to do wielu warzyw, zwłaszcza do rosołu, ale marchewki, które będziemy potem dusić, warto ugotować najpierw w skórce w garnku z wodą, a potem obrać i wrzucić na patelnię.

Podawaj na talerzu warzywa wraz z wywarem, jeśli to możliwe. Jak już wiesz cenne wartości odżywcze i składniki przedostają się do wody w trakcie gotowania warzyw.

Gotuj tyle warzyw, ile wiesz, że zjesz podczas danego posiłku. Nie przygotowuj warzyw na zapas, by potem znów je gotować. Wtedy tracą nie tylko wspomniane odżywcze składniki, ale często też i smak.

Wybieraj dobre jakościowo produkty. Warto postawić na sezonowe warzywa, które możesz w dodatku dostać u lokalnych dostawców i w miejscowych, wiejskich warzywniakach. Takie najczęściej pochodzą z lokalnych upraw, gdzie rolnicy uprawiają warzywa na mniejszą skalę. Mimo, że często te warzywa nie wygrałyby konkursu piękności i szybko się psują, jest mniejsze ryzyko, że zawierają szkodliwe pestycydy, były pryskane proszkami, szkodliwymi nawozami. Co ważniejsze, takie warzywa często są wolne od upraw GMO, czego nie można powiedzieć o tych z zagranicy, gdzie dopuszczone jest GMO, np. o hiszpańskich pomidorach. W moich okolicach mogę nawet sama podpatrzeć, w jaki sposób są uprawiane warzywa, na którym polu i czy dalekie jest od zanieczyszczeń z drogi szybkiego ruchu.

Przechowuj warzywa z dala od słońca. Warzywom czekającym na skonsumowanie w domu, nie służą promienie słoneczne. Dojrzewają wtedy jeszcze mocniej , jak się pewnie domyślasz, szybciej się psują. Ziemniaki bezwzględnie powinny spoczywać w zimnym, suchym i przede wszystkim ciemnym miejscu. Ciekawostką będzie także fakt, że z dala od światła powinna stać także oliwa z oliwek.

Dodaj swoim warzywom więcej mocy. Myślę, że mało kto przywiązuje wagę do dodawanych do dań warzywnych przypraw. Dla jednych głównym jest sól, jeszcze inni stosują gotowe sosy i przyprawy, a tylko nieliczni mieszają sami i korzystają z całego arsenału ziół i aromatycznych przypraw z dalekiego wschodu i dóbr naszego kraju. Parę fit przypraw, które wzbogacą Twoje dania, znajdziesz wśród przypraw, które zadbają o Twoje zdrowie. Przyśpieszenie trawienia, wzmocnienie serca, zwalczenie gazów i niestrawności - to jedne z korzyści, które zawdzięczamy odpowiednim przyprawom w jedzeniu. Bazylia, rozmaryn, szafran, kurkuma - dla wielu what's that?


Jeśli szukasz pomysłów na zdrowe przepisy z warzywami zajrzyj do wpisu o książce z fit przepisami jednej z najbardziej znanych polskich fitnessek.

Jeśli zastanawiasz się, kiedy jest najlepszy moment na zjedzenie przygotowanych przez siebie pysznych i zdrowych dań z warzywami zobacz, co mam do powiedzenia o zasadzie jedzenia węglowodanów po 15.

Polecam Ci także najlepsze rady na wyszczuplenie ciała za pomocą diety.

15 komentarzy:

  1. Zdrowie w zdrowiu :) O ogrzewającej mocy warzyw nigdy nie słyszałam! Ale fakt-ciepłe warzywka potrafią rozgrzać. Będę o tym pamiętać w te coraz chłodniejsze wieczory ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę sie, Ada, ze taką "moc" Ci przekazałam :)

      Usuń
  2. Oj często z warzywami właśnie mam problem, ale pewnie zastosuję Twoje porady

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że moje porady o gotowaniu zdrowych warzyw przypadły Co do gustu i są dla Ciebie praktyczne :)

      Usuń
  3. Dobre rady, praktyczne :)
    Niestety rzadko kiedy mają zastosowanie w praktyce wśród przeciętnych klientów dietetyka, zawsze zachęcam do jak najzdrowszej obróbki warzyw, ale ludzie nie chcą, nie mają czasu. No, ale cóż zawsze powtarzam, że lepiej żeby zjedli warzywa ugotowane wczoraj niż żeby nie zjedli ich w ogóle :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to kwestia oświecenia. Dawniej też było nie do pomyślenia, by ludzie przygotowywali sobie zdrowe lunch boxy albo jedli ryż lub ciemne ziarniste pieczywo. Dziś jest to już popularne i normalne. Wielu ludzi znajduje czas na zdrowe gotowanie chociażby kilka razy w tygodniu. Jednak te zaciekle nieprzekonane osoby do zdrowej kuchni zawsze pozostaną sceptyczni i zawsze będą używali argumentu braku czasu. A jak to mówią, dla chcącego nic trudnego :)

      Usuń
  4. Super rady! :) uwielbiam jeść gotowane warzywa ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dobre rady! Jak jak doprawiam warzywa to tylko i wyłącznie przyprawami (żadnych sosów, soli) :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słusznie i bardzo dobrze :) Sól wprawdzie nie jest tak szkodliwa w rozsądnych ilościach, jak ją opisują (a nawet potrzebna do prawidłowej pracy układu nerwowego), ale wszelkie sosy z ulepszaczami, konserwantami, substancjami, które niekorzystnie na nas działają, jest godne pochwały i przybicia piątki :)

      Usuń
  6. Dzięki za rady! ;D

    Zapraszam :
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiesz, tak mnie naszło, że.. wiele z nich to taka oczywista oczywistość. I to właśnie trzeba ludziom powiedzieć ^.^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. baj de łej - nie wiem, czy dziękowałam za kciuki. Jak nie - dziękuję :*

      Usuń
    2. Cieszę się bardzo, bo będę je trzymać! :) Tak, może niektóre z tych rad są oczywiste, ale takie rzeczy wciąż wielu ludziom przychodzą z trudem ;)

      Usuń
  8. Ja uwielbiam na parze, w koktajlu lub w soku <3
    Polecam w ogóle jedzenie z pary - kurczaczek, brokuły, kalafior, nawet ziemniaki są o wiele smaczniejsze

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam ciepło!
Ness

TOP