czerwca 23, 2016

Jak przed treningiem mieć energię do ćwiczeń?

Wiemy, że w czasie treningu endorfiny uderzają nam do głowy i czujemy się wspaniale. Kiedy jesteśmy na siłowni, sali fitness czujemy wiatr w żagle. Często jednak trudno nam tam dotrzeć. Jak dobrze przygotować się do treningu, by mieć siły w czasie wykonywania ćwiczeń? Jak mieć energię przed treningiem? Jak mieć motywację do treningu, zanim się jeszcze na niego wybierzemy?


Przed treningiem skorzystaj z moim podpowiedzi i zadbaj o siebie. Warto to robić, by wycisnąć 100% z samego treningu i móc cieszyć się dobrze wykonanymi ćwiczeniami. Stosuj te sposoby, a będziesz cieszyć się energią, zapałem, chęcią do ćwiczeń i siłą na wykonanie treningu. W ten sposób dobrze się przygotujesz. Jak to zrobić?


Przed treningiem


Zjedz mały posiłek. Odpowiednio zbilansowany, zawierający makroelementy, węglowodany i białko da Ci siłę podczas zbliżającego się treningu. Zwróć uwagę zwłaszcza na ilość białek i cukrów. Przede wszystkim postaraj się, by był to posiłek zdrowy.

Wypij odpowiednią ilość wody. Upewnij się, że dobrze nawodniłeś organizm już teraz. Jeśli zbyt dużo wody wypijesz w czasie treningu, może złapać Cię kolka albo będzie Ci chlupotać w żołądku. Warto napić się wody dużo wcześniej, niż w trakcie wybierania się na trening. Zwracając na to uwagę dajesz sobie czas na wchłonięcie wody.

Nie zaczynaj ćwiczyć bezpośrednio po posiłku. Gdy udajesz się na trening zaraz po posiłku, następuje duży wyrzut krwi do organizmu. Dlaczego? Ze względu na trawienie. Zwiększona ilość glukozy powoduje tymczasowe zwiększenie produkcji krwi. Brzmi skomplikowanie? To teraz prosto. Gdy Twój organizm zajmuje się tym, co właśnie zjadłeś wolałby odpocząć. Ruch jest niewskazany i spowoduje u Ciebie mniej energii i siły. A przecież Ty chcesz mieć dużo energii podczas ćwiczeń! Kiedy więc zjeść posiłek?

Zjedz posiłek 90 minut do 2h przed treningiem. Daj sobie czas na trawienie. Przekąskę lub wspomniany mały posiłek warto zjeść 90 minut przed treningiem, który masz zamiar odbyć. Duże posiłki takie jak obiad planuj z wyprzedzeniem i zjedz je minimum 2h przed czasem ćwiczeń. Pozwoli Ci to strawić jedzenie, nie mieć poczucia pełnego żołądka, a przede wszystkim nie czuć obciążenia i spadku energii z powodu trawienia.

Ogranicz tłuszcze. Dlaczego akurat tłuszcze? Bo bardzo długo się trawią. Twój organizm więc będzie długo zajęty. Z jednej strony to plus, bo jeśli masz trening na długo po obiedzie bogatym w tłuszcze, sprawi to, że będziesz mieć energię i nie będziesz głody. Jeśli ćwiczysz rano, będziesz jeszcze mieć czas na tłuszcze w ciągu dalszej części dnia. Jeśli ćwiczysz wieczorem, jesz je podczas obiadu i daj sobie czas po obiedzie na odpoczynek. Natomiast jeśli niewiele czasu minie od Twojego posiłku lepiej zmniejsz ich ilość - poczujesz się lżejszy i będziesz mieć więcej energii do treningu.



Zaplanuj sobie trening. Zastanów się i napisz sobie na kartce lub w fit-plannerze, jakie ćwiczenia wykonywać będziesz tego dnia. Unikniesz w ten sposób niepotrzebnych przestojów w trakcie treningu na przypominaniu sobie, jakie to następne ćwiczenie miałam wykonać.... Takie przypominanie sobie potrafi zdekoncentrować, sfrustrować i całkowicie pozbawić energii do działania. Zwłaszcza, jeśli nie potrafisz sobie przypomnieć, jakie następne ćwiczenie sobie wymyśliłeś.

Wywietrz pomieszczenie i wybierz dobre miejsce do ćwiczeń. Mało tlenu w powietrzu to mało pożywienia dla mięśni. Nie ma nic bardziej odzierającego z sił i zapału do trenowania, niż duszne pomieszczenie. Trudniej nam się oddycha i trudniej ćwiczy. Szybciej się męczymy i prędzej nam się nic nie chce. Warto więc wywietrzyć pokój lub salę, w której będziesz odbywać trening albo dobrze dobrać miejsce i porę dnia, by nie było zbyt ciepło i duszno.

Przygotuj sobie ubrania sportowe do treningu. To zawsze bardzo mnie jara i napełnia energią. Dobierając kolorowe ubrania, które lubię i czuję się w nich wspaniale, zawsze z niecierpliwością czekam na ćwiczenia. Czekam z niecierpliwością kiedy je założę! Jak biegacz w bloku - pełna energii czekam na start!

Nie idź ćwiczyć głodnym. Potrzebujesz mieć paliwo, by była w Tobie energia do ćwiczeń.


Które z tych sposobów są Tobie bliskie i je stosujesz? Jakie są Twoje pomysły na to, by mieć energię do ćwiczeń i zapobiec utracie energii w czasie treningu?

23 komentarze:

  1. Dobre rady :) Zgadzam się ze wszystkim - ważny jest czas posiłku przed ćwiczeniami, dobre miejsce no i.. ten strój (mnie też to zawsze motywuje, żeby się za coś zabrać :)) ). BTW top ze zdjęć ma cudowny kolor!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Też uwielbiam ten top. :) W dodatku jest mega wygodny :)

      Usuń
  2. Moje sposoby? Zjeść dobre zdrowe śniadanko, i polecieć na trening. :) A no i włączyć dobrą muzykę, żywiołową, to mnie nakręca przed treningiem, w trakcie i po także. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetny pomysł! :) Muzyka świetnie motywuje, tego nie da się ukryć :)

      Usuń
  3. Świetne rady :)
    Ja obecnie nie ćwiczę ale mam zamiar przeprowadzić się spowrorem do miasta :) i nie bede tracić czasu na dojazdy 3-4 godziny dziennie i mogę to wykorzystać chodząc na siłownię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo słusznie. Z doświadczenia także wiem, jak dojzdy na siłownię wykanczają i odbierają zapał do ćwiczeń. :) Powiem Ci - masz wspaniały plan! Tak trzymać!

      Usuń
  4. Ja przed treningiem zawsze nie mam energii do ćwiczeń ;/ A w trakcie energia sama przychodzi :) A po treningu wielka euforiaaa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hihi, cudownie to ujęłaś :) Endorfinowy strzał! :)

      Usuń
  5. Zdecydowanie wywietrzenie pomieszczenia i przygotowywanie kolorowych ubrań! Bardzo często również włączenie motywacyjnej muzyki, a podczas wyprawy do centrum fitness to włączam jeszcze muzykę na słuchawkach idąc na trening.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że tak dobrze przygotowujesz się do treningu. Widać sumienne przygotowania popłacą. :)

      Usuń
  6. Nie ma nic gorszego niż ćwiczenie zaraz po posiłku, raz spróbowałam i mówię nigdy więcej! Dziś pierwszy raz ćwiczyłam wcześnie rano po bardzo lekkim posiłku (mały koktajl) i przyznam,że lepiej się czułam niż po obfitym śniadaniu. Chyba zmienię swój posiłek przedtreningowy ;) Wywietrzone pomieszczenie to obowiązek! Jednak teraz w te upały trudno o świeże powietrze w pokoju, stąd też zaczynam ćwiczyć wcześnie rano. Twoje rady przydadzą się każdemu! Dobre przygotowanie ma wielki wpływ na jakość naszego treningu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz, udowadniasz jak wielka jest różnica, gdy stosuje się te wskazówki :) Dzięki :)

      Usuń
  7. Super porady, będę korzystać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. dobre wskazowki, zwlaszcza z jedzeniem przed treningiem .

    OdpowiedzUsuń
  9. z ciuchami się zgadzam! moja siostra ostatnio dorwała moje legginsy i stanik sportowy i tlyko powiedziała 'Jaaa jakbym chodziła na siłownię kupowałabym sobie takie fajne rzeczy' < 3 rozkoszne < 33 ale dobrze, że mi podpowiedziałaś z tymi posiłkami, bo u mnie one dalej kuleją :<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hihihi, masz świetną siostrę :) Ubrania na siłownię często tak się podobają, że chodziłoby się w nich nawet na codzień :)

      Usuń
  10. Ja mam od dłuższego czasu dziwną niechęć do ćwiczeń. Codziennie sobie obiecuje po czym... Trening odchodzi w zapomnienie. Karta Fit Profit pracy wykupiona w marcu była w użyciu... dokładnie zero razy. Niektórym aktywność chyba nie jest pisana ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O rany, dopadło Cię wypalenie. Rozumiem Cię. Tak też bywa. Koniecznie musisz poszukać motywacji i inspiracji do ćwiczeń. Sprobuj zmotywować się najpierw do treningów 10 minutowych. Może z czasem przyjdzie Ci apetyt na więcej :)

      Usuń
  11. Ćwiczenia i dieta swoją drogą, a zastanawialiście się nad wiekiem metabolicznym swojego ciała ?

    OdpowiedzUsuń
  12. Ćwiczę od niedawna, ale uwielbiam to co dzieje się z Moim ciałem i organizmem ;-)

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam ciepło!
Ness

TOP