września 06, 2015

Wstrzymywanie oddechu podczas treningu

Podczas treningu jedną z ważniejszych rzeczy jest oddech. Najbardziej naturalna czynność dla człowieka, pierwsza, której uczymy się przychodząc na świat. Mimo to w czasie wysiłku staje się prawdziwie nie do opanowania. Choć instruktorki i fitnesski w większości przypominają o wdechu i wydechu to sprawdź jak kontrolując oddech możesz poprawić swoje samopoczucie. Wstrzymywanie oddechu może bowiem prowadzić do negatywnych skutków. W zależności od rodzaju treningu może się on zakończyć dla Ciebie przygodą bądź katorgą.

Jeśli będziesz niewłaściwie oddychać może to gwałtownie zwiększyć ciśnienie we krwi. Trening sprawi, że będziesz go odczuwać jako trudniejszy i bardziej się zmęczysz. Ciało potrzebuje bowiem odpowiedniej dawki tlenu, aby odżywić mięśnie i wszystkie Twoje komórki do dobrej pracy. Jeśli im tego nie dostarczysz nie tylko mięśnie, ale też mózg będzie nieodżywiony.

Brak wystarczającego dostępu do tlenu nie pozwoli też na efektywne spalanie tkanki tłuszczowej. Ma to znaczenie w wielu ćwiczeniach nastawionych na rzeźbienie sylwetki, czyli aby nasza figura stała się smukła, szczupła z lekko zarysowanym kształtem mięśni. Przy takich ćwiczeniach, jak słyszałam, powinno się przede wszystkim koncentrować na oddechu.


Dobrze jest wywietrzyć pomieszczenie, w którym mamy zamiar ćwiczyć. Jeśli jest to nasz pokój w domu - sprawa jest prosta, jeśli natomiast to klub fitness warto pomyśleć o zmianie godzin treningu, by powietrze w sali nie stało się duszne. Wtedy

Wstrzymywanie oddechu jest niezdrowe dla zdrowia. Jak czytałam dawno temu, może to nieść konsekwencje dla serca i układu naczyniowego. Czy jest to do końca prawdą lub czy potwierdzono to badaniami - tego nie powiem.

Mnie najczęściej dopada niewłaściwy oddech i zmęczenie podczas tych treningów, których nie lubię. 
Uwielbiam trening interwałowy o zmiennej intensywności, ale oczywiście są tacy, którzy podczas interwałow mogą ćwiczeń z tabaty czuć się niekomfortowo, a brylują się jak ryba w wodzie w czasie kilkudziesięciu minutowych ćwiczeń tabaty. Ważne jest więc by dobrać trening i sposób jego uprawiania pod kątem typu intensywności, jaką preferuje Wasz umysł. Mam tak, że męczę się i tracę rytmiczny oddech przy powtórzeniach ćwiczeń na czas lub gdy nie wiem, ile zostało do końca wysiłku. Wtedy nie potrafię dopasować się do intensywności zaplanowanej przez prowadzącego, ponieważ mi ten sposób nie odpowiada. Wspaniale ćwiczy mi się natomiast podczas odliczania. Pasują mi wszelkie ćwiczenia, których wykonuje się określoną ilość. Ach to 8,7,6...! Rytm wypowiadanych numerów nadaje mi tempo wdechu i wydechu.

Jak oddychać podczas treningu?
Warto też pamiętać, że w trakcie treningów biegowych, czyli aerobowych powinno się pracować nad stałym rytmem oddechu. Co ustaloną liczbę kroków robimy wydech, na przykład co cztery czy pięć kroków. Taki sposób oddychania rozluźnia tętnice. Natomiast przy wykonywaniu ćwiczeń siłowych przywiązuję wagę do wdechu i wydechu w odpowiednim momencie. Gdy schodzimy nisko do squatu wykonujemy wdech, a gdy wychodzimy wracając do pozycji wyjściowej wydychamy powietrze. Wspomnę jeszcze, że głęboki oddech odpręża, więc stosuję go między seriami ćwiczeń i podczas rozciągania po treningu.


Źródło pomocnicze: Czasopismo Fitness krok po kroku, s. 19. Forum kfd.pl

17 komentarzy:

  1. Super artykuł! Słuszne uwagi!!! Oddech to "ENERGIA ŻYCIA", jak mawiał mój pierwszy autorytet na szkoleniach. Pierwszy krok, bez którego nie wyrobisz sobie żadnej formy i nie osiągniesz nawet najmniejszego rezultatu. Oddech to absolutna BAZA, PODSTAWA! Prawidłowy wzorzec oddychania podczas danego typu treningu jest również najtrudniejszy do wyćwiczenia u osób początkujących. Czy Ty też to zaobserwowałaś?
    Pozdro!;-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No pewnie :) W ogóle jak się na początku przychodzi na zajęcia to, oprócz techniki, uczy się właśnie prawidłowego oddychania, brania wdechu i wydechu w odpowiednich momentach. To ciekawe, że choć umiemy to od urodzenia trzeba się tego potem na fitnessie uczyć :) Ach ta "energia życia", terminy z jogi się pojawiły... ;)

      Usuń
  2. W ogóle w ćwiczeniach siłowych należy nabrac powietrza w płuca przed najcięższym momentem fazy pozytywnej i wypuścić je po przejściu przez ten moment, czyli rzeczywiście podczas przysiadów wypuszcza się powietrze gdy się już ma ciężar praktycznie uniesiony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to już głębsze wytłumaczenie. Świetnie, że to wiesz. Miałam nadzieję, że jeśli ktoś będzie zainteresowany, jak prawidłowo oddychać konkretnie już podczas ćwiczeń siłowych, to mu wyjaśnię :) Tymczasem całkowicie się pod Twoimi słowami podpisuje oboma rękami.

      Usuń
  3. Na szczęście nauczyłam się już poprawnie oddychać. ;))

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajny artykuł, dobrze jest zwrócić uwagę na takie podstawy, o których dużo ludzi niestety zapomina ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Owszem częstym błędem jest brak jakiegokolwiek oddechu. Ale przy pilatesie wstrzymujemy oddech i pracujemy na wydechu ;) Warto wiedzieć, że wszystko zależy od wykonywanego treningu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Przy aerobach raczej nie mam problemów z oddechem, ale już przy siłowym zdaża mi się przytrzymywać oddech. Ciągle nad tym pracuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ciekawe, że to potrafisz przyznać. Wynika z tego, że kontrola oddechu w trakcie ćwiczeń siłowych przychodzi trudniej i jednak jest to nie lada wyzwanie ;D

      Usuń
  7. Pamiętam moje pierwsze treningi na akrobatyce i ten problem ze złapaniem oddechu, albo właśnie z jego wstrzymywaniem. Jednak na szczęście szybko załapałam jakie tempo oddychania pasuje mojemu organizmowi do poszczególnych ćwiczeń i już nie mam z tym problemu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rajciu, trenowałaś akrobatykę! Cudownie! :) Masz ciekawe doświadczenia.

      Przy okazji Cię o coś zapytam. Interesuje mnie, czy nauka prawidłowego oddychania w trakcie ćwiczeń akrobatyki pozwala przenieść Ci tą umiejętność też na pozostałe sporty, czy w każdej dziedzinie uczysz się od nowa? ;)

      Usuń
  8. Ja cały czas nad tym pracuję, ale mogę powiedzieć, że i tak jest duuużo lepiej niż jakieś pół roku temu :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Z tym mam największy problem! Z oddychaniem podczas ćwiczeń! Im trudniej mi zrobić kolejne powtórzenie tym bardziej wstrzymuję oddech, ale widzę, że to blędne koło :) dzięki za przydatnego posta!

    OdpowiedzUsuń
  10. Częsty błąd zaczynających swoją aktywność fizyczną, ale wszystkiego można się nauczyć. Ja też miałam na początku problemy z prawidłowym oddychaniem ;]

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam ciepło!
Ness

TOP