lipca 04, 2013

Stretchingiem w przygodę! ;)

Najpierw pewna historia. Kilka dni temu udało mi się całkiem spontanicznie spotkać wreszcie ze znajomymi na wspólnej koszykówce. Cudowne boisko outdoor z genialną nawierzchnią. Nowe kosze. 7 wspaniałych wysportowanych i w większości świetnie umięśnionych mężczyzn 20+ i 25+ Żyć - nie umierać! A ja ósma ;D Akcje rozgrywały się rewelacyjnie i cały czas żal było kończyć grę, choć upał doskwierał niemiłosiernie, grożąc udarem. Panowie pozwalali mi też rzucić kilka points'ów, choć do zbiorek się nie nadawałam (z moim 174 wciąż za mała) to szybkich ataków kilka było. Po 2,5 h intensywnej gry, zdyszana maksymalnie, z bólem dużego palca stopy i dwoma odciskami, zaróżowioną buzią oraz szerokim uśmiechem, zeszłam z boiska w wielkim stylu z kilkunastoma punktami na koncie ;) Panowie ugniatając nawierzchnię rozłożyli się płasko na boisku, a mnie wciąż nosiło... tym razem ku rozciąganiu. Dlatego Miss Wiejskiego Basketballu zaczęła stretching. Po kilku ćwiczeniach do siatki zbliżył się przyprószony siwizną starszy człowiek w adidasowskim dresie. "Panowie wytrawni koszykarze, a tutaj tylko pani stosuje streching. Po każdym treningu trzeba stosować stretching dla mięśni. Wiem co mówię! Byłem trenerem przez 40 lat!" Moi towarzysze oczywiście wybuchli śmiechem, nie muszę mówić co sama zrobiłabym najchętniej w tym momencie ;) Najbardziej zaskoczył mnie jednak finał - wychodząc z boiska dostałam zestawy stretchingu dla treningu piłki nożnej i siatkówki. Ćwiczenia ilustrowane, z zaznaczeniem rozciąganych partii mięśni. "Może pani to zatrzymać. Sam umiem je na pamięć." - powiedział mi na pożegnanie ów miły trener, któremu skłoniłam się tylko jak dama w najkiszach w wielkim stylu ;D Dodam tylko, że zakwasów w dniach późniejszych nie było ;))) Nic a nic!

Morał najprostszy z możliwych. Otóż stretching jest baaaardzo ważny! Jaką Ty wiążesz historię lub przygodę ze stretchingiem? Rozciągaj się i stwórz ją albo napisz w komentarzu ;)

Pierwsze co warto zapamiętać to korzyść z rozciągania po treningu, jaką jest zmniejszenie późniejszych zakwasów. Stretching powoduje, że mięśnie są lepiej ukrwione, a co za tym idzie – szybciej się regenerują. W ten sposób wspomagamy rozejście się kwasu mlekowego i dotleniamy "spragnione tlenu" mięśnie.

Drugie - stretching pozwala rozciągnąć przykurczone mięśnie. Osoby prowadzące siedzącą pracę i statyczny tryb życia mają z reguły bardziej skurczone mięśnie. Dlaczego to jest ważne? Jeśli mięśnie są wystarczająco długie, czyli rozciągnięte, stawy później się zużywają.

Trzecia korzyść! Ta jest niesamowicie ważna! Rozciągając mięśnie pozwalasz na lepsze ich wymodelowanie i wyszczuplenie! Tak, stosuj koniecznie częste rozciąganie łydek w skłonach i innych pozycjach, a dzięki temu będą wyglądały na zgrabniejsze i szczuplejsze.

Cztery! Be elastic! Głównym efektem rozciągania mięśni jest zwiększona elastyczność. Elastyczne mięśnie mogą poprawić jakość naszego życia nawet podczas wykonywania codziennych czynności. Wiązanie butów czy podnoszenie zrzuconego widelca ze stołu staje się o wiele łatwiejsze i mniej męczące. Poza tym ruchy stają się płynne i pełne gracji, co niewątpliwie dodaje wdzięku nam, kobietom!

Five. Powiększasz w ten sposób zakres ruchu w stawach i...

Szóstka - ...minimalizujesz ryzyko upadku, skręcenia stawu, czy innej kontuzji.

Pomocne podczas chwil stretchingu są rady jogi. Polecam, na prawdę się przydają. Oto kilka z nich, o których zawsze pamiętam. Zgodnie ze wskazówkami filozofii jogi pozycje wznoszące części naszego organizmu, powinniśmy wykonywać wraz ze wdechem, natomiast przy opuszczaniu, schodzeniu niżej - z wydechem. Próbuj także znaleźć swoje tempo wykonywania ćwiczeń, a przy rozciąganiu mięśni ud - nieruchomy punkt przed Tobą, co pozwoli na utrzymanie równowagi.

To na co zwróć uwagę przy Twoim stretchingu, według fitlook.com.pl:
Wytrzymaj w każdej pozycji 30 sekund. Bezpieczne wydłużanie mięśni wymaga czasu. Po upływie 30 sekund, powtórz po drugiej stronie. Najlepiej, jeśli przytrzymasz każdą pozycję 3-4 razy.
Nie sprężynuj! Sprężynowanie w trakcie rozciągania skutkować może mikrourazami w mięśniach, a przecież nie o to nam chodzi. Blizny po nich powodują, że mięsień staje się bardziej napięty niż przed rozciąganiem i bardziej podatny na ból.
Rozciągaj się do momentu aż nie poczujesz bólu. To dobrze odczuwać naprężenie mięśni podczas rozciągania, jednak jeśli stretching sprawia ból oznacza to, że rozciąganie jest zbyt intensywne.
Nie wstrzymuj oddechu. Podczas rozciągania oddech jest bardzo ważny, dlatego nie wolno o nim zapominać.

1 komentarz:

  1. Stretching przede wszystkim :-) Uwielbiam to uczucie relaksu zaraz po :)

    OdpowiedzUsuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam ciepło!
Ness

TOP