czerwca 26, 2013

Korzyści ze stepu





Sesja już za mną, a moje ciało woła do mnie: Zadbaj o mnie! Tak więc początek wakacji zaznaczam wielkim "bęc!", już wracam do pisania na blogu ze zdwojoną siłą i zaczynam ćwiczyć w domu na stepie. Niby taki zwykły schodek, a już potrafi wciągnąć aż tak, że w godzinę zapominam o całym świecie.

O tym co daje nam step i jak można na nim ćwiczyć, w dzisiejszym odcinku ;)

Ćwiczenia na stepie pozwalają wyrzeźbić pupę i pośladki, a także uda. Sama zauważyłam, że wyszczuplają też stawy (kolana i kostki) o czym ogromnie nam zależy. Efekty osiąga się bardzo szybko, dzięki zwiększanej przemianie materii podczas treningu. To nie koniec dobroci! Taka forma aktywności sportowej doskonale modeluje mięśnie nóg, wzmacnia układ sercowo-naczyniowy, poprawia kondycję fizyczną, wydolność organizmu i pomaga stracić zbędne kilogramy. Step jest bardziej efektywny niż wszelkie inne ćwiczenia cardio. Godzina ruchu i 667 kcal spalone!


Step to nic innego, niż platforma, nazywana fachowo podestem do stepu, na której i wokół której wykonywane są różne układy chorograficzne oraz ćwiczenia w rytm muzyki, nazywane po prostu step aerobic. Same ćwiczenia to nie tylko wchodzenie i schodzenie z platformy - na stepie można wykonać aż 250 różnego typu ruchów w rytm muzyki.   Plusem tych ćwiczeń jest fakt, że w trakcie jednych zajęć stepu mogą brać w nich udział zarówno początkujący, jak i zaawansowani fani sportu- z tą różnicą, że zmienna jest wysokość platformy. Spotkałam się z różnymi określeniami stepu: bench-step, step-training, bench-aerobic itd.


Mimo, że ze stepem przyjaźnię się już od pół roku, nie wiedziałam wcześniej, że step ma już piętnaście lat i zawdzięczamy go Amerykanom.



Aerobic step jest również dobrym treningiem koordynacyjnym dla ciała i umysłu, gdyż ruchy są z reguły naprzemienne. Ani się obejrzysz a Twoja równowaga ciała się poprawi, choć w trakcie zajęć nie zdążysz się nawet zachwiać.

Step jest świetnym rozwiązaniem dla osób kreatywnych, które mogą wymyślać własne układy choreograficzne. Opanowując  układy choreograficzne ćwiczymy pamięć ruchową.


Wokół stepu można nie tylko się "kręcić" w tanecznym rytmie, ale również wzmacniać mięśnie. Dzięki podwyższeniu nasze ćwiczenia zyskają na efektywności i pomogą w podniesieniu trudności pracy. Po treningu, w jego trakcie i kiedy tylko zechcesz wykorzystuj step do strechingu. Dzięki schodkowi mięśnie lepiej się rozciągną.

 

Podest podwyższamy, lub obniżamy za pomocą „pięter” (w zależności od stopnia wytrenowania). Jeśli wolisz modelować sylwetkę, a nie rozbudować mięśnie, obniż platformę stepu lub zmniejsz ilość ćwiczeń. Im wyżej znajduje się stopień, tym ćwiczenia są trudniejsze, wymagają większego wysiłku i pomagają spalić więcej kalorii.

Dla tych, którzy chcą urozmaicić ćwiczenia wzmacnianiem ramion jest dobra wiadomość! Do ruchów choreograficznych często dodaje się wymachy i ruchy rąk. Dodatkowo trening na stepie warto połączyć z ćwiczeniami z wykorzystaniem hantli, które pozwalają kształtować mięśnie ramion. Często do ćwiczeń stosuje się podnoszenie stepu (tak! dźwigamy schodek rękami i podnosimy do góry). Stepy mają różne wagi od 2,5 kg do przykładowo 7,5 ile właśnie waży mój step, ale to dlatego, że jest duży. Taki jak te szare na zdjęciach poniżej.


Do trenowania jest tylko jedno "ale" - przed pójściem na zajęcia, musisz sprawdzić swój stan stawów. Niestety step nie jest wskazany dla osób mających problemy lub kontuzje z kolanami, biodrami, kostkami oraz kręgosłupem. Pamiętaj! Aby zapobiec kontuzji, wchodząc na step bądź czujny na położenie stopy i kolana. Bowiem kolana nie mogą przekraczać linii kostek, czyli kolana nie mogą zginać się głębiej niż pod kątem 90º. Najpierw powinna dotykać podłoża środkowa część stopy, a na końcu pięta. Staraj się wchodzić lekko, napinaj mięśnie. Na step wchodzimy „od pięty”, a schodzimy „od palców”, dzięki czemu zmniejszamy ryzyko kontuzji (pamiętając o rozgrzewce i rozciąganiu mięśni). Miej także wyprostowane plecy, w razie czego pochylaj się. Właściwa technika ćwiczeń powinna być priorytetem nie tylko dla początkujących. Później wejdzie Wam w nawyk.
Pozwodzenia! Życzę wielu spalonych kilogramów! ;)


2 komentarze:

  1. Ćwiczę od miesiąca na stepie bardzo to lubię ale niestety nie udało mi się jeszcze schudnąć ani kilograma mam takie wrażenie ze uda stały się jeszcze bardziej masywne niż były czemu tak się dzieje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wpływać na to może wiele czynników: dieta, technika wykonywanych ćwiczeń na stepie, rodzaj treningów na stepie, budowa Twojego ciała, to czy się intensywnie rozciągasz i czy uprawiasz też kardio.

      Usuń

Cieszę się, że jesteś i dziękuję za Twój komentarz. Każdy jest dla mnie na wagę złota.
Jest bardzo prawdopodobne, że do Ciebie zajrzę.

Spodobał Ci się blog ---> zaobserwuj!

Proszę, nie zostawiaj adresów do swoich wpisów i artykułów.
Pozdrawiam ciepło!
Ness

TOP